BLOG

Бърз метаболизъм. Как да го поддържаме!

 

 

Един пълен наръчник за това как да поддържаме метаболизма си бърз. Много са факторите, от които зависи метаболизма, и наследствеността е един от тях. Всички хора са родени с един своеобразен вътрешен скоростомер, който регулира т.н. Базово Метаболитно Ниво (скоростта, с която тялото използва енергията, бидейки в покой). Около 60 % от цялата енергия при един средностатистически индивид е от БМН. Проф. Гари Милър от Севернокалифорнийският университет казва: „ Не сме напълно уверени какво точно прави всеки човек различен от другия, що се отнася до метаболизма. Но със сигурност гените определят много. И дори метаболизма ви да е до голяма степен управляван от генетичния код, той може да бъде променен. Метаболизмът може да се изменя. И всъщност в рамките на едно денонощие и през целия живот на човека той постоянно се мени”. На всяка клетка от човешкото тяло й е нужда енергия, за да функционира – независимо дали доставя хранителни вещества до мозъка, доставя кислород от белите дробове до мускулите, или произвежда бели кръвни телца, борещи се с инфекциите. Метаболизмът е името на системата, с чиято помощ тялото преобразува калориите от храната в енергия, за да може организма да функционира и изпълнява всичките тези важни задачи. Годините като фактор за метаболизма Научни изследвания показват, че Базовото Метаболитно Ниво се забавя с 2 – 3 % през всяко десетилетие, започвайки от 20 годишна възраст. Промените в самото тяло са главният фактор за това забавяне. С течение на годините мускулната маса намалява (особено при индивиди, които водят заседнал начин на живот). Жените обикновено губят около 10 - 15% от мускулната си маса между 20 и 50 годишна възраст, а след тази възраст  намаляването на мускулите се ускорява още повече. Защо трябва да се движим повече Липсата на активност и спорт е главната причина за загубата на мускулите. Оставена в бездействие, мускулната маса бива заменена с мазнина. Тъй като мускулната тъкан е далеч по-метаболитно активна, отколкото мастните депа, степента, с която изразходвате енергия, когато имате адекватна мускулна маса, е висока. Т.е. колкото повече мускули имате – толкова повече горите. И: „Мускулите горят калориите, докато мастните депа ги складират.” Общото забавяне Освен, че тялото с годините губи мускулната си маса, на него му е нужна и все по-малко енергия. Скорошно изследване, проведено в унивеситета Лавал в Квебек с 800 индивида, показва, че при някои жени БМН е дори по-малко от това, за което е отговорна загубата на мускулна маса при стареенето. Учените обясняват това с факта, че това забавяне е свързано с по-малката метаболитна нужда от сърцето, черния дроб, мозъка и бъбреците, което от своя страна е причинено от намаляване на масата на тези органи. Хормонални промени Метаболизмът може да бъде забавен и от промени в нивото на хормоните, като естроген и тестостерон. Например менопаузата може да причини увеличение на мастните депа и забавен метаболизъм при жените. Съвет За да поддържате засилен метаболизма си и да забавите процесите на стареенето на организма, спортувайте редовно! С любезното разрешение на Гергана Петрова -  Happy body

Последна промяна Четвъртък, 13 Април 2017 10:42