BLOG

TRX - присъствие

 
TRX - присъствие
TRX (total resistance exercise) е уред, създаден за нуждите на Американската армия по поръчка на елитните части от военноморските сили (Морските тюлени). Истинска популярност обаче придобива след патентоването му от Ранди Стрейт (бивш морски пехотинец - тюлен и настоящ основател и собственик на компанията Fitnes Anywhere). Той и екипът му от професионални инструктори разработват уникални програми и методи за трениране, и правят уреда достъпен за всеки човек.
Както винаги става със стойностните новости в спорта, доста хора, от любители до професионални спортисти, веднага го възприемат в тренировките си. Механиката на движенията и специфичното физическо натоварване позволява TRX да се ползва и при физиотерапевтични процедури!

Какво представлява TRX?

- TRX е направен от здрави найлонови стремена (ленти), удобни ръкохватки и професионален метален карабинер за регулиране дължината на уреда, необходима за изпълнението на различните упражнения.
- TRX е тестван от редица авторитетни институции за безопасност и качество, които доказват неговата сигурност и надеждност. Здравината му при тестване с 560 кг е повече от достатъчна за всякакви тренировки.
- TRX е удобен за транспортиране, защото тежи само килограм и половина.
- TRX е удобен за монтиране навсякъде - врати, дървета, стълбове. Погледнато по-общо TRX се равнява на почти цяла фитнес зала, която е преносима там, където желаеш.

Тренировъчно време

Нужни са около 30 мин. TRX тренировка на ден, за да се придобие и поддържа отлична физическа форма. За 12 седмици с този нов начин на трениране резултатите са видими.

TRX тренировка
Преди около две години и половина, покрай дейността ми в сферата на бойните изкуства, за пръв път чух за TRX. Не беше пробвано от никой, който познавам, просто го бяха „мярнали” в интернет пространството. Понеже всяка нова идея, свързана със спорт ме интересува, аз веднага намерих начин да проверя тази. Открих, че в You Tube има доста филмчета, от където човек може да види варианти на упражненията.
Първите тренировки ме „хванаха" недостатъчно подготвена за особеностите на този, на пръв поглед, елементарен уред. Аз тренирам много редовно и все пак ме хвана "прилична" мускулна треска. Това ме амбицира да се заема по-сериозно с TRX тренировките. Силата, която усещах, беше различна от досегашната, и мога да я определя като реално използваема! Общата ми динамика и издръжливост се повишиха, понеже работя с пудовки и ударни уреди, усетих промяна и в експлозивността си. Травмите, които имам от едновремешните ми бодибилдинг ексцесии, не се обаждаха! Истински комфортно (сигурност и удобство) се почувствах, когато се сдобих с оригинален TRX Force Kit.
След като се почувствах уверена, въведох по една TRX тренировка седмично в работата на групата ми по „общо-кондиционно-силово-интервално трениране”. Естествено, на никой не му беше лесно в началото, защото упражненията изискват специфична двигателна култура, но сравнително скоро всички се ориентираха.

TRX - упражнения

Комплексите от упражнения варират от леки до тежки в зависимост от целта на тренировката. След като си усвоил основните правила за коректно ползване на TRX, можеш да конструираш своята тренировка с голямото разнообразие от упражнения, които могат да се видят в интернет мрежата.
Има само един слаб момент, а именно, че ако нямаш необходимите предварителни знания и умения, е много възможно да пропуснеш важни детайли, и да не успееш да оползотвориш този тип тренировка!
По тази причина, един добър начин да не рискуваш, е да опиташ на място, където се провеждат групови занимания. Това няма да попречи, ако решиш, че искаш да имаш свой TRX, с който да опиташ сам!
Арсеналът от упражнения е доста богат, затова ще определя само основните групи:
- комбинирани - сила и издръжливост (с многоставни движения със сравнително равно натоварване на няколко групи мускули)
- изолирани - концентрирани (при които се прави акцент на изработването на сила в определена група мускули)
- динамични - сила и експлозивност (в които е наблегнато на кардио елементи и издържливост)
- разтягане (TRX –stretching)
- упражнения с физиотерапевтичен ефект
Напоследък TRX тренировката се възприе сериозно от професионални представители на спортове като – лека атлетика, плуване, баскетбол, ски, тенис, гимнастика, бокс, кик бокс, ММА, а също така и от всякакви екстремни „луди глави”! Тя може да е допълнение към основните занимания, или да е самостоятелна такава.
При правилно изпълнение на упражненията е невъзможно да се контузиш, по простата причина, че работиш със собствената си тежест. Макар че напоследък се вижда тенденция за комбиниране на TRX с уреди като пудовка (kettlebell). Аз лично давам оценка 6 на комбинирането му със скачане на въже!
За всички скептици: в никакъв случай TRX не е комерсиален уред от типа "купи и складирай”, за мен той е едно от сериозните изобретения в историята на спорта!
Последна промяна Четвъртък, 04 Май 2017 15:21